Amazon, Otto en Zalando domineren de online detailhandel in Duitsland. Samen zijn deze drie bedrijven goed voor ongeveer 44 procent van de totale omzet van de top 100 van de Duitse e-commerce spelers.

De top 100 van e-commerce bedrijven in Duitsland verkocht vorig jaar online producten met een totale waarde van 27,4 miljard euro, de studie ‘E-Commerce-Markt Deutschland 2017‘ van het EHI Retail Institute geeft dat aan. Dit is een stijging van 12 procent ten opzichte van de situatie in 2015, toen de top 100 online verkocht voor een totale waarde van 24,4 miljard euro.

Maar een groot deel van deze online inkomsten is toe te schrijven aan de top 3: Amazon, Otto en Zalando. Samen verkochten deze drie e-commercespelers online producten met een totale waarde van bijna 12 miljard euro, wat neerkomt op ongeveer 44 procent van de online verkoop in de top 100. Amazon was het grootste met 8,1 miljard euro online verkoop in Duitsland vorig jaar, gevolgd door Otto (2,7 miljard euro) en Zalando (1,1 miljard euro).

De top 3 spelers zijn ook platform of marktplaats. Het is geen toeval dat de top 3 van online winkels ook als platform of marktplaats fungeren, omdat hun grote klantenbestand hen een concurrentievoordeel geeft, aldus Christoph Langenberg, e-commerce expert bij EHI. Maar Otto en MediaMarkt-Saturn laten zien dat een multi-shop strategie ook succesvol kan zijn.

Otto eindigde op de tweede plaats in de top 100, maar er zijn meer dan tien dochterondernemingen van de Otto Group in de lijst, de groep heeft vorig jaar meer dan 4,8 miljard euro aan omzet gegenereerd. Een andere multi-shop speler, MediaMarkt-Saturn, zou op de vierde plaats komen te staan, wanneer de omzet van haar bedrijven MediaMarkt, Saturn en Redcoon bij elkaar opgeteld zouden worden.

Categorieën: Algemeen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *